I samband med att dina personuppgifter behandlas har du vissa rättigheter enligt lag. Du har bland annat rätt att få veta om dina personuppgifter behandlas av banken och i så fall få en kopia på dessa uppgifter och information om behandlingen (ett så kallat registerutdrag). Du har också rätt att i vissa fall få felaktiga uppgifter rättade, raderade eller elektroniskt överförda från oss. Vidare har du rätt att invända mot behandlingen och begära att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter.
Om du vill ta del av uppgifterna som Bergslagens Sparbank har om dig och begära att få ett registerutdrag, kan du använda dig av det beställningsformulär som du hittar nedan under rubriken Så här beställer du ett registerutdrag från oss som kund. Vi kommer att svara dig så fort som möjligt, i regel inom en månad.
Om du som registrerad har frågor eller vill utöva dina rättigheter avseende Bergslagens Sparbanks behandling av dina personuppgifter kan du kontakta oss på följande sätt:
Postadress: Bergslagens Sparbank AB, Box 74, 711 22 Lindesberg eller e-post: gdpr@bergslagenssparbank.se
Webb: Du kan enkelt och säkert skicka meddelanden till oss genom att gå in på bergslagenssparbank.se och logga in i internetbanken. Gå till Meddelanden och välj ämnesrad ”GDPR – begäran”.
Telefon: Kundcenter 0581-880 00
Bankkontor: hitta ditt lokala bankkontor här
Kom ihåg att du kan se de flesta personuppgifter vi behandlar när du loggar in i internetbanken eller i appen.
Viss behandling av personuppgifter kräver att vi har ditt godkännande, så kallat samtycke. I vissa fall har du även möjlighet att själv välja i vilken utsträckning du vill att vi använder dina uppgifter, t ex om du godkänner att vi använder dem för direktmarknadsföring eller i syfte att ge dig personliga erbjudanden. Du kan hantera dina godkännanden och ändra dina val i internetbanken och i appen, eller via bankkontor och Kundcenter på 0581-880 00, där du också kan lägga till och ändra dina kontaktuppgifter.
Du har också rätt att inte bli föremål för ett beslut som enbart grundar sig på automatiserat beslutsfattande, t ex ett bolånebeslut eller räntebeslut och har därför alltid rätt att begära att beslutet fattas manuellt istället. Om du önskar det kontaktar du Kundcenter eller ditt bankkontor.
Dina rättigheter när Bergslagens Sparbank behandlar dina personuppgifter (pdf)
Så här beställer du ett registerutdrag från oss som kund
Så här beställer du ett registerutdrag från oss som anställd