Hanna Jörnhammar, född och uppvuxen på Gotland, hade siktet klart inställt när hon skulle välja gymnasieutbildning: Hon ville gå ekonomisk linje för att ha möjligheten att driva UF-företag.

-Vi var tre personer som startade UF-företag tillsammans. Vi ville sälja något som vi står för och trodde på, och samtidigt ta tillfället i akt att tjäna pengar, berättar Hanna Jörnhammar.

Av en slump kom trion in på linnelakan, och kunde haka på den växande trenden med hållbar konsumtion. Bland det första att ta itu med på att-göra-listan var att hitta rätt producent med en hållbar ekologisk produktion av lin.

-Först ville vi odla i Sverige, men till slut föll valet på Baltikum där linkulturen är starkare än i Sverige, berättar Hanna Jörnhammar.

Och affärsidén visade sig hålla. Kompanjonerna sålde slut på sina inköp tre gånger under året och Hanna Jörnhammar vann utmärkelsen ”Årets Säljare.” När UF-året var slut visste Hanna att det var företagande hon ville hålla på med.

-Det gav access till vuxenvärlden på ett sätt jag inte haft tidigare. Jag blev erkänd för det jag gjorde och hittade min grej.

Barriären mellan ungdom och vuxen suddades ut, menar hon.

-Det fick mig att förstå att man som arton-nitton-åring verkligen kan driva företag. Det gav mig en enorm tro på mig själv, på ett sätt som skolan inte gjorde.

Så startar du UF-företag

När året var slut, skapade Hanna en enskild firma, och nu drev hon bolaget vidare själv. Nu hade även hennes intresse för lin vuxit och företagets sortiment breddades till att utöver linnelakan även omfatta kläder som Hanna designade själv tillsammans med en gotländsk designer.

Genom hårt jobb och högt uppkavlade ärmar startade Hanna en webbshop, öppnade fysiska butiker, gjorde om bolaget till ett aktiebolag samt breddade kundkretsen, och på fem år har bolaget vuxit till att i år omsätta över fyra miljoner kronor, enligt egen uppskattning.

Vad är då de viktigaste lärdomarna från entreprenörsåren?
-Att det inte gör så mycket om man gör fel. Som ny företagare gör man fel hela tiden, och jag gör fortfarande massa fel. Det är jobbigt när det händer, men man lär sig otroligt mycket på det, säger Hanna Jörnhammar.

En av lärdomarna har varit att inte säga ja till alla återförsäljare och Lin Living har aktivt valt bort att finnas hos stora återförsäljare och kedjor, och istället finnas hos återförsäljare som passar det egna varumärket.

-Vi har insett att vi inte har bråttom. Vi behöver inte bli globala på tre år. Vi vill vara ett gediget och fint familjeföretag som finns över lång tid, säger Hanna Jörnhammar.

Och ett familjeföretag är det. Utöver Hanna själv är hennes sambo delägare, med ansvar för företagskunder och marknadskommunikation, och hennes syster ansvarar för e-handeln och försäljning till privatpersoner. Utöver en fysisk butik i Visby, finns en sommarbutik i Ljugarn på Gotland och e-handeln bedrivs i Sverige, Norge och Danmark. Företagets linnekläder och textilier finns hos ett tjugotal mindre återförsäljare och används på en rad finare hotell och restauranger, som arbetskläder, textilier eller sängkläder.

-Och underleverantören i Estland har kunnat skapa anställningar tack vare oss, säger Hanna Jörnhammar.

Lusten att driva företag är större än någonsin och Hanna Jörnhammar vill starta fler bolag. Idag driver hon tillsammans med sin mamma även ett minihotell i Visby som hyr ut till privatpersoner och företag. Ett tredje bolag är på gång, där affärsidéen också bygger på naturmaterial.

Vad är då hennes tips till andra unga som vill starta företag?
-Var så orädd som möjligt. Våga testa och kör. Tänk inte att det måste vara perfekt från början. Det tar så mycket tid, och sen när du är redo att lansera, så har någon annan redan kört om dig. Blir det fel får man göra om.

Swedbanks samarbete med UF