Hoppa till textinnehållet

Lyckoslanten utbildar barn om ekonomi

Kids watching iPad in sofa

Laga tacos hemma eller gå till pizzerian? Och hur mycket pengar lägger barn på lördagsgodis i olika länder? Tidningen Lyckoslanten är en av Sveriges äldsta och största tidningar riktad till barn. Genom underhållande läsning och mycket tips och råd syftar Lyckoslanten till att tidigt väcka barns kunskaper och intresse för ekonomi.

 

Att privatekonomi för barn skulle vara tråkigt slår tidningen Lyckoslanten hål på. Vem vill inte veta hur sedlar tillverkas? Eller få tips om hur man får pengarna att räcka?

Syftet med Lyckoslanten har varit detsamma ända sedan start för nära hundra år sedan: Att sporra barns intresse för pengar och stimulera till att frågor som rör privatekonomi, sparande och entreprenörskap tas upp tidigt i skolan.

Ett ämne som ofta återkommer i tidningen är veckopeng. Och i veckopengskolan kan man lära sig allt om varför det är bra att tidigt få ansvar för en egen summa pengar och hur man kan förhandla med sina föräldrar. Men reportagen i tidningen kan lika gärna handla om hur man slår igenom som youtube-stjärna eller artist, eller om en kändis som intervjuas är en Spara eller Slösa.

Första numret av Lyckoslanten gavs ut 31 oktober 1926 på Världsspardagen. Vid flera tillfällen har tidningen moderniserats och i dagens tidning har barnen en större del i att utforma innehållet. Två knattereportrar medverkar tillsammans med tidningens chefredaktör Arturo Arques, som även är Swedbanks och sparbankernas privatekonom. I varje nummer finns även en gästkrönika som skrivs av barn, där alla barn i årskurs 4-6 som är intresserade kan skicka in en krönika med chans att bli publicerad.

Entreprenörskap är ett annat viktigt tema i tidningen och den stående sidan ”Vi gjorde det” berättar om hur barn på olika sätt bidragit till förändring i samhället. Det kan handla om kompisarna som samlade in pengar för att förse en by i Mali med rent vatten, eller byggde en busskur tillsammans, eller hjälpte polisen att spåra tjuvgods.

Många förknippar också Lyckoslanten med serien Spara och Slösa, som har funnits med sedan start, men tog en paus på 60-talet. Sedan 2005 finns serien åter på plats i tidningen och tecknas av illustratören Lena Forsman.

Idag har Lyckoslanten en upplaga på 340 000 exemplar och skickas gratis till landets alla skolor, årskurs 4–6, fyra gånger per år. Med varje nummer följer en tillhörande lärarhandledning med uppgifter som utgår från läroplanens syften och kunskapskrav. Tidningen ges ut av Swedbank och Sparbankerna och produceras av VI Media AB.

”Feedbacken vi får är att det är väldigt uppskattat att det finns en kvalitetstidning med bra tema som uppmuntrar barn till läsning. Och den är gratis,” säger Ulrica Sjöving, projektledare på Swedbank och med i Lyckoslantens redaktionsråd.

”Att tidigt lära sig om pengar och privatekonomi är jätteviktigt, och Lyckoslanten gör det på ett enkelt, lustfullt och stimulerande sätt.”

För frågor kring prenumerationen, kontakta redaktionen på e-post lyckoslanten@vi.se Tidningen och lärarhandledningen finns också som pdf.