Hoppa till textinnehållet

Ung ekonomi utbildar unga i ekonomi

Two women having a snack in the city.

Att få en bra grund i privatekonomi som ung kan göra stor skillnad för vuxenlivet. Initiativet Ung ekonomi syftar till att utbilda och inspirera ungdomar så att de får en sund och hållbar privatekonomi genom hela livet.

 

Det surras och pratas i ett klassrum i en högstadieskola i västra Umeå. Ämnet för lektionen är Ung ekonomi och frågan för dagen är vilka småutgifter eleverna har i vardagen.

– Snacks och dricka, räcker en elev upp handen.

– Har du funderat på hur mycket pengar du lägger på det varje månad, och hur mycket det blir under ett år? Ung ekonomi-ambassadören Therése Wiklund antecknar på tavlan.

Initiativet Ung ekonomi är ett samarbete mellan Swedbank ett antal sparbanker och sparbanksstiftelser och vänder sig till högstadie- och gymnasieelever för att inspirera unga att se på sin ekonomi på ett sätt där de själva kan göra skillnad. Tanken är att genom kunskap om olika valmöjligheter så kan ekonomin påverkas både nu och i framtiden.

Förra året var ett rekordår för Ung ekonomi, då totalt 63 600 ungdomar runtom i landet utbildades och inspirerades till att ha koll på sin ekonomi. Året innan var motsvarande siffra 60 000.

Föreläsningarna är kostnadsfria och planeras i samråd med skolan. De pågår i cirka 60 minuter och bland annat kan man få lära sig om buffertsparande, snabblån, eller vad man behöver tänka på kring privatekonomin när man flyttar hemifrån eller börjar studera.

Omkring 200 Ung ekonomi-ambassadörer i Swedbank och sparbankerna arbetar med initiativet. Några av dem jobbar heltid med samhällsengagemang medan de flesta föreläser då och då vid sidan om sin ordinarie tjänst i banken.

Therése Wiklund är en av de som arbetar heltid med initiativet.

– Det är inspirerande att se när intresset tänds i elevernas ögon, de börjar tänka till och inser att de genom att göra genomtänkta val kan påverka så att de i framtiden kan göra det där de drömmer om, säger Therése Wiklund.

Anna Mann Nestor, i Motala, är en annan av de engagerade ambassadörerna. Förutom att utbilda ungdomar håller hon även utbildningar för äldre och lär dem använda digitala tjänster.

– Jag älskar att hjälpa och inspirera människor. När jag håller föredrag för unga och äldre känner jag att jag verkligen gör skillnad, säger Anna.

Att ungdomarna också uppskattar föreläsningarna bekräftas i utvärderingar. Av 1000 svarande elever i senaste utvärderingen har 75 procent gett betyget 4 eller 5, vilket kan översättas som bra eller mycket bra.

Och i år kommer ännu fler elever få tillfälle att ta del av utbildningen.

– För oss är det här en jätteviktig fråga att kunna hjälpa ungdomar till en bra start. Nu rustar vi oss för att kunna utbilda ännu fler ungdomar runtom i landet, säger Helena Skarin, ansvarig för initiativet på Swedbank.