Detta är självklart något helt fantastiskt som betyder att man som individ inte måste besöka myndigheter, företag eller liknande för att kunna utföra ärenden eller registrera förändringar. Men med dessa möjligheter kommer också en baksida som många inte är beväpnade att försvara sig mot. Bedragare som ringer och uppger sig att vara från banken och sedan lyckas lura någon icke ont anande människa att godkänna saker som de absolut inte borde. Alternativt så är det någon som ringer och uppger sig jobba för ett internationellt placeringsföretag och sedan förmår personen att skicka pengar internationellt vilket likt en negativ spiral leder till större och större ekonomiska förluster.

I den roll jag jobbar idag så får jag tyvärr se allt för många människor hamna i just den typen av tragisk situation. Och i många fall blir det dels ytterst svårt att få fatt på bedragarna i fråga och ställa dem inför rätta och dels blir det ofta omöjligt att spåra vart pengarna faktiskt tagit vägen då dessa bovar ofta ser till att pengarna flyttas mellan flera olika länder. Detta gör den juridiska processen näst intill omöjlig.

Vad ska man då göra? Hur ska man kunna skydda sig? Svaret är kunskap, för i detta fallet är kunskap makt. Det första man ska inse är att det inte är tekniken man ska vara orolig för. Något som är gemensamt för alla bedragare och banditer är att de följer Ohms lag: de tar den väg som kräver minst motstånd. Och den vägen kommer alltid vara du och jag, för det är enklare att lura en människa än att knäcka ett krypterat säkerhetssystem. Det andra man ska inse är att om något låter för bra för att vara sant så är det antagligen det. Dessa bedrägerier som handlar om internationella placeringar där man blir erbjuden alla möjliga fantastiska räntor och avkastningar lyckas av två skäl: Det första är att man intalar sig att man hittat ett sätt att ”lura systemet” och det andra är att bedragarna utnyttjar det faktumet att de inte behöver kunna bevisa att placeringarna faktiskt finns (de visar diverse grafer med avkastningspotential och liknande men allt detta är oerhört enkelt att fabricera).

Det finns några punkter jag skulle vilja att ALLA som har digitala tjänster ska vara medvetna om:

  1. Alla godkännanden du gör med ditt Bank ID är att likställa med att du skriver ditt signum på något. Jag tror att de flesta är betydligt mer noga med att ifrågasätta saker om de har en fysisk penna i handen och blir ombedd att gå i god för något på pränt.
  2. Vilket leder till nästa punkt; LÄS VAD DU SIGNERAR MED DITT BANK ID. Det står i klartext var gång du gör ett godkännande exakt vad det är du skriver på ska hända. Om det så är en inloggning, en swishbetalning eller överföring till ett specifikt företag. Det ska aldrig stå något annat än det du vill göra, om det gör det så avbryter du omedelbart.
  3. Godkänn inte något med din säkerhetsdosa på uppdrag av någon annan. Man måste inse att dosans koder kan användas av någon annan för att på distans logga in på ens internetbank och flytta pengar.
  4. Banken har rätt att stoppa eventuella stundande bedrägerier utan att först fråga dig som kund. Har vi misstanke om att något inte står rätt till så spärrar vi först och frågar/informerar sedan. Så med andra ord kommer vi aldrig ringa och meddela att det är bråttom och att man måste agera med en gång. Om det är någon gång man ska lägga på telefonen så är det då. För bedragarna spelar på ens osäkerhet och rädsla. Meddela då att du kommer att besöka kontoret, lägg på och kom in. Vi skulle ALDRIG ta detta typ av ärende på telefon.

Tanken är inte att man ska vara rädd för att använda sina digitala tjänster men man ska har kunskap och respekt för vad som är möjligheter och begränsningar. Ju bättre informerad man är om något ju bättre kan man också förhålla sig till det. Kunskap är makt.