Destination Bergslagens mål är att få fler att upptäcka Bergslagens fördelar; fler besökare och fler gästnätter. De arbetar med olika typer av marknadsföringsinsatser och strävar framför allt efter att genom ökad turism flytta köpkraften hit.
- Vi samarbetar mycket med besöksnäringen, verksamheter som tjänar på att folk kommer hit. Man kan lätt tänka att det enbart är hotell, restauranger och caféer som tjänar på ökad turism men faktum är att handeln också har stora intäkter från Bergslagens besökare, berättar Håkan Ceder som är verksamhetsutvecklare för Destination Bergslagen och till vardags arbetar som turistchef i Nora.
Håkan förklarar att en tanke är att utveckla de lokala smakerna och produkterna och stärka dessa genom marknadsföring, exempelvis vid mässor och event i Stockholm.
- Vi är små så vi får kosta på oss att vara lite kaxiga. En kaffe på Starbucks smakar likadant i hela världen men en närproducerad ost från Bergslagen är unik. Nyligen arrangerade vi en uppskattad After Work i Stockholm, där vi bjöd in utflyttade Bergslagsbor med sällskap för att träffas och smaka på lokala produkter från sju Bergslagsföretag. För första gången kunde man äta både Noraglass och fårglass från ”En får tacka” i huvudstaden, säger Håkan med ett leende.
Tursams marknadsföring sker delvis genom större event och annonsering men också via sociala medier och i traditionella trycksaker. Marknadsföringskampanjer kostar pengar och Håkan berättar att det bidrag som nyligen beviljades från Sparbanksstiftelsen var ett välkommet tillskott i kassan som hjälper dem att bearbeta den största delen av deras marknad, Stockholmsregionen. Han ser fram emot att utvärdera insatserna framöver och få se vilken skillnad det gjort för företagen i Bergslagen och han är övertygad om att turismen har förutsättningar att bli Bergslagens nya basnäring.